چه کودکانی دارای اختلال سلوک هستند؟ - کلینیک نیکاد

چه کودکانی دارای اختلال سلوک هستند؟

فهرست مطالب

اختلال سلوک کودکان یک اختلال رفتاری محسوب میشود که علائم متعددی دارد . این اختلال درکودکی یا نوجوانی تشخیص داده میشود . رفتارهای کودکان دارای این اختلال به مرور زمان شکل میگیرد مثلا ممکن است زمانی که این اختلال درکودک تشخیص داده می‌شود او فقط سه علامت از علائم این بیماری را داشته باشد اما به مرور زمان ممکن است تعداد این علائم و همچنین شدت آن درکودک بیشتر شود . کودکان دارای اختلال سلوک بیشتر به بیماری ADHD مبتلا میشوند و این باعث ایجاد مشکلات بیشتری برای آنها میشود . برای اینگونه کودکان مشاوره روانشناسی بسیار توصیه میشود . مشاور به آنها کمک میکند تا رفتارهای خود را بیشتر با هنجارهای جامعه تطبیق دهند و همچنین برای کنترل خشم آنها راهکارهای مناسبی ارائه میدهد . مشاوره خانواده کلینیک نیکاد میتواند در زمینه ی مراقبت از کودکتان به شما کمک کند.

تعریف اخلال سلوک کودکان


تعریف اختلال سلوک کودکان درواقع شامل مجموعه رفتاری هایی است که هنجارهای اجتماعی و حقوق دیگران را زیر پا می‌گذارد. کودک مبتلا به اختلال سلوک دارای شخصیت ضداجتماعی است پس درنتیجه این کودکان اختلال شخصیت نیز هستند . رفتارهای کودک دارای اختلال سلوک پرخاشجویانه و مخرب است مثل لجبازی یا قلدری و همچنین تهدید به کشتن و دروغگویی ، دزدی، دعوا و تخریب اموال دیگران . این کودکان پرخاشگری زیادی نسبت به موضوعات پیرامون خود دارند و آزار و اذیت دیگران و حتی حیوانات برای آن‌ها لذت بخش است. این پرخاش‌گری و شخصیت ضد اجتماعی آن‌ها در کودکی و نوجوانی سبب می‌شود در بزرگ‌سالی جرم‌های زیادی مرتکب شده و همین‌طور دچار سوءمصرف الکل و مواد مخدر شوند. هرچه این اختلال در سن پایین تر ایجاد شود ، در بزرگسالی مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند .

علائم اختلال سلوک کودکان

علائم اختلال سلوک کودکان شامل رفتارهایی می‌شود که حالت‌های آزار و پرخاش دارد . طبق ملاک های DSM_5  نشانه های تشخیصی اختلال سلوک شامل این موارد است : پرخاشگری با افراد یا حیوانات و بی رحمی نسبت به آنها ، به خاطر خشم زیاد همیشه شروع کننده ی دعوا هستند ، از سلاح استفاده میکنند و به دیگران آسیب  میزنند ، به زور با دیگران رابطه جنسی برقرار میکنند و هنگام روبه رویی با فرد قربانی از آنها دزدی میکنند .بطور عمدی اموال دیگران را تخریب می‌کنند و به زور وارد خانه یا ماشین آنها میشوند . همچنین برای منافع خود دروغ‌ می گویند . هرچه خانواده برای آن‌ها منع کند آن‌ها انجام میدهند برای همین علاقه دارند که تا دیروقت بیرون از خانه بمانند . برای تشخیص این اختلال درکودک خود باید حتما از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید

ابتلا به اختلال سلوک کودکان

ابتلا به اختلال سلوک کودکان با ویژگی‌های شناختی و زیستی در ارتباط است . به طور میانگین پسرها زودتر به این اختلال مبتلا می‌شوند . میانگین سن ابتلا به اختلال سلوک در پسران ده تا دوازده سالگی و در دختران چهارده تا شانزده سالگی است . خانواده نقش مهمی در ابتلای کودکان به این اختلال دارد . معمولاً در خانواده‌های کودکان مبتلا به این اختلال قهر، طرد ، بی‌انضباطی و عدم نظارت بر رفتار کودک وجود دارد . در مواردی ابتلا به اختلال سلوک حالت ژنتیکی داشته و پدر یا مادر مبتلا به این اختلال بوده‌اند . وجود رفتار پرخاش‌گرایانه و مصرف الکل در پدر گاهی در ابتلای کودک به این اختلال تاثیر دارد . به همین علت بهتر است در هنگام بروز مشکلات زناشویی و ایجاد تنش  مشاوره روان‌شناسی دریافت کرده تا فرزندتان آسیب روانی کمتری ببیند .

0 0 رای ها
امتیاز به مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها