اضطراب در کودکان و نوجوانان - کلینیک نیکاد

اضطراب در کودکان و نوجوانان

فهرست مطالب

اضطراب در کودکان : در سال های اخیر تعداد کودکان و نوجوانانی که میزان بالایی از اضطراب را تجربه می کنند رو به افزایش بوده. به طوری که در سال 2012، حدود 11.6 درصد از کودکان و نوجوانان اضطراب داشتند اما در سال 2021، این اعداد تقریباً دو برابر شده و 20.5 درصد از کودکان و نوجوانان در سراسر جهان با علائم اضطراب دست و پنجه نرم می کنند.

این اعداد رو به افزایش نشان دهنده ی آن هستند که ما با یک بحران بزرگ در حفظ سلامت روان مواجهیم و اکثر کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات اضطرابی، کمک مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. اما برای کودکان و نوجوانان و والدین شان خبرهای خوبی هم وجود دارد زیرا درمان های روانشناسی موثری برای اختلالات اضطرابی وجود دارد.

شایع ترین اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان عبارتند از:

اختلال اضطراب فراگیر

به معنای نگرانی یا احساس اضطراب در تمام حوزه های زندگی است. کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلال در کل نگران عملکرد خود، گروه دوستان، سلامتی، سلامت حیوان خانگی و سلامت والدین خود هستند. این افراد ممکن است واکنش های اضطرابی فیزیولوژیکی مانند ناراحتی معده، تنش عضلانی، مشکل در آرامش، مشکل در خوابیدن، مشکل در تمرکز و احساس خستگی یا بی قراری را تجربه کنند.

رزرو وقت و مشاوره تلفنی یا واتس اپ : 09330791260

اختلال اضطراب جدایی

این نوع اختلال به ویژه در کودکان کم سن و سال رایج است و به معنای ترس از جداشدن از یک مراقب اصلی است و به لحاظ رشدی ناهنجار محسوب می شود.چنین کودکانی ممکن است تمایلی به بیرون رفتن از خانه یا این که شب را بدون مراقب جایی بخوابند نداشته باشند و از این کار خودداری کنند و ممکن است حتی شب ها کابوس هایی درباره ی جدایی ببینند. آن ها می ترسند که مبادا اتفاق بدی برای شخص مراقب(پدر،مادر و…)بیافتد و او هرگز برنگردد و آن ها را تنها و بدون محافظت رها کند.

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی

این اختلال عمدتاً نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد،اگرچه در کودکان نیز دیده می شود. این افراد به شدت از موقعیت های اجتماعی که ممکن است به آن ها احسس خجالت بدهد یا این که مورد قضاوت قرار گیرند، می ترسند و از آن موقعیت اجتناب می کنند یا در غیر اینصورت با اضطراب زیادی آن را تحمل می کنند. سایر علائم رایج عبارتند از: مشکل در دوست یابی، اجتناب از موقعیت های اجتماعی، نگرانی از یک رویداد اجتماعی از مدت ها قبل از وقوع آن، احساس لرزش، عرق کردن، یا حالت تهوع در محیط های اجتماعی ترسناک.

اختلال هراس

این اختلال در نوجوانان شایع تر از کودکان است و با حملات هراسی مکرر و غیرمنتظره و نگرانی مداوم در مورد حمله ی بعدی مشخص می شود. حملات هراسی عبارتند از موج ناگهانی ترس یا ناراحتی شدید که در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسد، همراه با علائم فیزیکی و شناختی مانند  تپش قلب، تعریق، تنگی نفس، ترس از دیوانه شدن یا ترس از مردن. این واکنش ها می توانند به طور غیرمنتظره و بدون هیچ محرک آشکاری رخ دهند، یا ممکن است برای مثال در پاسخ ب یک شی یا موقعیت ترسناک مورد انتظار باشند.

اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان بسته به مرحله رشدشان تا حدودی متفاوت به نظر می رسد. کودکان خردسال ذهن غیرانتزاعی دارند و در مورد اینکه چقدر ممکن است اضطرابشان غیرمنطقی باشد، بینشی ندارند. با این حال، نوجوانان و بزرگسالان می توانند متوجه شوند که سطح اضطراب آنها لزوماً منطقی نیست، اما به هر حال نمی توانند اضطراب را متوقف کنند.

مطالعه بیشتر : اهمیت مشارکت پدر در مراقبت و تربیت کودک

توانایی نوجوانان در تفکر انتزاعی می تواند لایه ای اضافی به اضطراب آن ها بیافزاید، زیرا آنها می توانند اضطراب خود را مشاهده کنند و به خاطر آن به خود فشار بیاورند و از آن جایی که این جوانان خجالتی و خویشتن دار هستند، اغلب می ترسند این افکار و احساسات را با دوستان خود، یعنی کسانی که به طور بالقوه این توانایی را دارند که به عادی سازی افکار آن ها کمک کنند، در میان بگذارند. از منظر رشدی، نوجوانان نیز بر تمرکز بر خود و خود محوری تمایل دارند و این نیز می تواند اضطراب را بدتر کند.

روانشناسی کودک و نوجوان در این زمینه بسیار موفق است

شواهد بسیار قوی وجود دارد که نشان می دهد درمان های روانشناسی در این زمینه بسیار موفق است. باید به کودکان و نوجوانان کمک شود تا تفاوت بین افکار، احساسات و رفتارها را درک کنند. درمان اضطراب بسیار مهم است، زیرا اضطراب درمان نشده می تواند به مسائل بدتری مانند افسردگی، اختلالات مصرف مواد و حتی خودکشی تبدیل شود. به لطف افزایش آگاهی عمومی در مورد مسائل مربوط به سلامت روان، امروزه والدین بیشتری برای درمان اضطراب فرزندان خود حاضر می شوند، وقتی افراد درمان مناسبی برای اضطراب ذریافت می کنند، تفاوت زیادی در مسیر زندگی شان ایجاد می شود و مهارت هایی که یاد می گیرند تا آخر عمر همراهشان خواهد بود.

مطالعه بیشتر : مشاوره کودک و نوجوان

اینستاگرام کلینیک نیکاد

0 0 رای ها
امتیاز به مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها